Cestou k porozumění světovým náboženstvím
Cílem projektu „Cestou k porozumění světovým náboženstvím“ bylo prostřednictvím rozmanitých aktivit seznámit žáky druhého stupně základní školy s problematikou hlavních světových náboženství, s jejich kulturními i historickými souvislostmi a jejich vlivem na současnou kulturu a život nejen obyvatel České republiky, ale i dalších zemí Evropy a světa.
Vydali jsme se na cestu k porozumění světovým náboženstvím
(Tisková zpráva k projektu)
„Každý jsme jiný, ale přesto se smějeme stejným jazykem.“ Toto motto uvádí toleranci, jednu z devíti zásad, na nichž jsme postavili školní vzdělávací program. Snažíme se v dětech pěstovat postoje a dovednosti, které je naučí domlouvat se s druhými, ačkoli mají jiný názor nebo jsou jiné národnosti. Učíme děti nebát se odlišností a nesoudit podle prvního dojmu. Chceme, aby žáci byli citliví, vnímaví a tolerantní k odlišnostem, aby se nenechali svést k jednání na základě stereotypů v myšlení a jednání.
Jedním z nástrojů, které nám pomáhají tyto cíle splnit, jsou pravidelně pořádané aktivity v rámci různých projektů. Díky grantu v rámci Programu MŠMT na podporu vzdělávání v jazycích národnostních menšin a multikulturní výchovy pro rok 2011 se nám v rámci projektu „Cestou k porozumění světovým náboženstvím“ podařilo nabídnout žákům aktivity, které by – v rámci běžných činností ve výuce – nebyly možné.
Projekt využil některých školou tradičně pořádaných aktivit, jako je projektový Den světových náboženství. Díky grantu jsme mohli žákům nabídnout daleko větší materiální základnu, z níž čerpali informace pro své pracovní listy a prezentace. Tradiční exkurzi do koncentračního tábora Osvětim navštívilo více žáků, neboť se z grantu platilo vstupné do památníku, a proto se mohli zapojit žáci ze slabších sociálních skupin.
Nově jsme díky podpoře z grantu umožnili více než 30 žákům vycestovat na prohlídku pražského Židovského muzea. Ve hodinách českého jazyka jsme ve osmých a devátých třídách diskutovali a psali úvahy s tematikou holocaustu a pohledů na rozdílná náboženství. A v hodinách výtvarné výchovy vytvářeli žáci z materiálů zakoupených v rámci projektu exponáty pro výstavu Náboženská symbolika, které byly vystaveny ve školní galerii.
„Předtím, než jsem navštívil mešitu, skoro nic jsem o islámu nevěděl. Jsem si jistý, že většina mých spolužáků na tom byla stejně. (…) I dnešní lidé toho o islámu a muslimech moc neví. Já si myslím, že je to škoda, ne?“ napsal ve své slohové práci Jonatán z 8. ročníku. „A přesně k tomu se snažíme žáky vést: aby tolerovali odlišnosti ne proto, že se to tak dělá, ale proto, že odlišnostem rozumí. A grant MŠMT nám v našem úsilí hodně pomohl,“ uzavírá projekt ředitel školy, Mgr. Roman Tlustoš.(lb)