MINIMÁLNÍ PREVENTIVNÍ PROGRAM
pro školní rok 2016/2017
Školní metodik prevence: Mgr. Eva Moškvanová
Základní škola a mateřská škola Brno
Husova 17
602 00 Brno
Úvod
Minimální preventivní program je určen pro žáky, jejich rodiče, pedagogické i nepedagogické pracovníky školy, pro širokou veřejnost.
Charakteristika školy
Naše škola se nachází v městské části Brno-střed. První stupeň sídlí na ulici Rašínova 3, druhý stupeň na ulici Husova 17, součástí školy je i mateřská škola, jejíž sídlo je na ulici Jánská 22. V současné době navštěvuje školu 471 žáků (+ 25 dětí v MŠ). Naše škola je připravena poskytnout odbornou péči žákům se specifickými poruchami učení, žákům v riziku, žákům vykazujícím rizikové chováním i žákům nadaným. Ve výuce jsou uplatňovány daltonské prvky. Žákům je nabízeno velké množství volnočasových aktivit v podobě nepovinných předmětů i zájmových útvarů.
Preventivní strategie spočívá především v
- poskytování informací všem výše zmíněným skupinám o problematice prevence rizikových forem chování a nabízení veškerých možností, jak je plně zapojit do vlastní realizace,
- výchově ke zdravému životnímu stylu, podněcování žáků k uvědomění si zodpovědnosti za své zdraví a za životní prostředí,
- vytváření životních postojů a kvalitního žebříčku hodnot s důrazem na život bez drog, násilného, xenofobního a diskriminačního chování,
- rozvoji a podpoře sociálních kompetencí, posilování duševní odolnosti vůči stresu a negativním zážitkům,
- minimalizaci výskytu rizikových forem chování,
- vytváření nestresujícího prostředí pro přijetí jakéhokoliv žáka,
- vytváření pozitivní motivace pro zapojení všech žáků do školních i mimoškolních aktivit,
- nabízení účasti všem žákům na školních i mimoškolních aktivitách,
- nabízení možností, jak se samostatně rozhodovat a jak hledat pomoc.
- Krátkodobé cíle – spočívají ve zmapování potřeb primární prevence a ve vlastní realizaci specifické i nespecifické primární prevence (viz výše) a v pokračování budování vztahů mezi jednotlivými žáky.
- Střednědobé cíle – zahrnují především snahu o větší zapojení rodičů do dění školy, tvorbu vlastních projektů.
- Dlouhodobé cíle – patří mezi ně především výchova ke zdravému životnímu stylu, rozvoj a podpora sociálních kompetencí, další vzdělávání pedagogických pracovníků školy.
Cílové skupiny
- jsou jimi všichni žáci ZŠ,
- zvláště je třeba se zaměřit na:
- děti se zdravotními problémy,
- žáky se specifickými vzdělávacími potřebami,
- žáky v riziku,
- žáky, kteří rizikové chování vykazují,
- na děti s odlišnou etnickou příslušností, než je ta většinová, u nichž je podstatná integrace do většiny
Zásady prevence spočívají v
- v individuální práci s každou třídou,
- aktivním zapojení třídního učitele,
- kvalitně zpracovaném školním řádu – Pravidlech soužití,
- dobře fungujícím poradenském pracovišti školy
Formy prevence jsou:
- úzká spolupráce mezi rodiči, žáky a školou,
- poradenská činnost,
- odhalování specifických poruch učení a chování a následná náprava,
- vzdělávání v oblasti zdravého životního stylu,
- vyhranění negativního vztahu k návykovým látkám,
- široká nabídka školních i mimoškolních aktivit.
Realizace MPP
- Preventivní strategie v jednotlivých ročnících je obsažena v ŠVP.
- Také v tomto školním roce vyučovací předmět Etická výchova (pro 9. ročník) významně přispěje svými tématy k naplnění cílů MPP.
- Všichni pracovníci školy se budou snažit, aby u žáků docházelo k postupnému zvyšování sociálních kompetencí, a budou podporovat rozvoj jejich komunikačních dovedností.
- Škola se bude snažit o vytvoření pozitivního sociálního klimatu, prostoru pro smysluplné využití volného času dětí, o jejich výchovu k zodpovědnosti za své zdraví a zdravý životní styl a snížení výskytu rizikových projevů v chování žáků nabídkou volnočasových aktivit – výukou nepovinných předmětů a zájmových útvarů: sportovní hry, keramická dílna, tvořivá dílna, deskové hry, šachy, Aj hrou, německý jazyk, základy italštiny, házená, florbal, mažoretky, první taneční krůčky, základy latinskoamerických tanců, aerobic, minitaneční pro 8. – 9. ročník, sborový zpěv, hra na kytaru, věda hrou, přírodovědné kroužky, příprava k přijímacím zkouškám z M a Čj pro 9. ročník, dramatická výchova, programování atp.
- Ve školním roce budou po zkušenostech z minulých let zorganizovány projektové dny: Den zdravého životního stylu, Den světových náboženství, Člověk v ohrožení, Husovská noc, Den plný kultury, Veletrh Evropy a Expedice Husovka.
- Žáci čtvrtých ročníků se společně s žáky z pátých ročníků zúčastní seznamovacího výletu a dalších společných akcí: Malá Husovská noc, Expedice Husovka, sportovní turnaje aj.
- Žáci nižších ročníků budou besedovat s odborníky z poraden pro drogově závislé, psychologických poraden apod. Žáci vyšších ročníků budou zpracovávat projekt s tematikou zdravého životního stylu. V průběhu celého roku budou žákům nabízeny další aktivity dle aktuálních potřeb a nabídek institucí, se kterými spolupracujeme.
- Škola je dohodnuta na spolupráci s Policií ČR, jejíž pracovníci budou docházet do školy, monitorovat v ní situaci a pořádat besedy s žáky.
- Školní řád je rovněž vnímán jako nástroj prevence.
- Učitelé budou v jednotlivých předmětech své žáky vést k samostatnosti, toleranci a zodpovědnosti. Budou je učit spolupráci a vhodné komunikaci.
- Všichni žáci, pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci naší školy jsou seznámeni s pravidly první pomoci, v průběhu školního roku jsou pro ně zajišťovány vzdělávací akce. Lékárnička je umístěna ve sborovně.
- Problematika různých rizikových projevů chování a reakce na ně bude průběžně zařazována především na třídnické hodiny a do hodin předmětů OV (výchova k občanství), RV (výchova ke zdraví), EtV (etická výchova), EnvV (environmentální výchova), Př (přírodověda i přírodopis), prvouka, CH (chemie), VV (výtvarná výchova), TV (tělesná výchova) a příbuzných předmětů.
- Škola bude využívat programů pro boj s šikanou a dalšími rizikovými jevy.
- Žáci 5. – 9. ročníku si mohou volit své zástupce do žákovského parlamentu. Jsou tak vedeni ke spolupráci a zodpovědnosti, učí se prosazovat své zájmy a potřeby.
Rámcový časový harmonogram (bude doplněn podle nabídky dalšími programy):
- září: seznamovací výlet žáků čtvrtých a pátých ročníků, Maraton škol (1. – 5. ročník), Orientační běh žáků 6. – 9. ročníků, terénní exkurze se zaměřením na ekologii (7. ročníky), terénní cvičení s prvky environmentální výchovy, adaptační kurz (6. ročníky), fotbalový turnaj (žáci 4. a 5. tříd), škola v přírodě pro 5. ročník
- říjen: Mapování vztahů ve třídě (6. ročníky), Legální návykové látky (5. ročníky)
- listopad: Den světových náboženství
- prosinec: Husovská noc, Expedice Husovka, školní akademie
- únor: prezentace ročníkových prací žáků devátých tříd, Šikana, kriminalita, drogy (6. a 7. ročníky)
- březen: Vivat Komenský!, Veletrh Evropy, lyžařský výcvik
- duben: Den zdravého životního stylu
- květen: Člověk v ohrožení, Sexuální a reprodukční zdraví, plánování rodičovství (8. a 9. ročníky)
- červen: Závěrečná akademie, výlety jednotlivých tříd
Preventivní strategie na prvním stupni:
- zdraví (kouření, alkoholismus, návykové látky, environmentální výchova),
- mezilidské vztahy (společná tvorba pravidel soužití mezi žáky a učiteli, nácvik řešení problémů, komunikace a diskuze, všímání si jednotlivých odlišností mezi žáky a jejich kladné přijímání, přijímání, uvědomování si vlastní osobnosti),
- dopravní výchova
Preventivní strategie na druhém stupni:
- zdraví (zdravý životní styl, stres, zvládání náročných situací, závislost, kouření a alkohol)
- mezilidské vztahy (vzájemné poznávání jedinců v nově utvořených kolektivech, následná tvorba pravidel a bezpečného prostředí, vhodné chování a komunikace, rozvoj schopnosti komunikovat a diskutovat, partnerství a sexualita, posílení osobnosti, rasismus)
- právo
Metody hodnocení efektivity jednotlivých programů
Žáci se budou moci k jednotlivým programům vyjádřit v dotaznících nebo ústně. Shrnutí a následné reflexe proběhnou v běžných vyučovacích hodinách a na hodinách třídnických. Žáci mohou své připomínky rovněž sdělit svým zástupcům v žákovském parlamentu, umístit je do schránky důvěry.
Minimální preventivní program se v každém pololetí bude vyhodnocovat na pedagogické radě, celkové zhodnocení proběhne na konci školního roku.
Úkoly jednotlivých pracovníků školy, zapojení žáků a zaměstnanců do MPP
- Ředitel školy – má odpovědnost za podporu, vytváření a realizaci programu, sleduje jeho efektivitu, v případě potřeby svolává výchovné komise.
- Výchovná poradkyně – poskytuje poradenství při řešení školního neúspěchu, výukových problémů, volbě povolání a dalšího vzdělávání žáků, spolu s třídními učiteli a asistenty se podílí na tvorbě individuálních vzdělávacích plánů a připravuje podmínky pro integraci jednotlivých žáků, navrhuje řediteli školy svolávání výchovných komisí, konzultuje problémy s odbornými pracovišti (SPC, PPP).
- Školní metodička prevence a psycholožka školy – koordinuje přípravy a realizace programů, komunikuje s žáky, rodiči, ostatními pracovníky školy (především s třídními učiteli), odkazuje na další odborníky, monitoruje žáky v riziku a s poruchou chování a emocí, zaměřuje se na zachycování varovných signálů souvisejících s problematikou rizikových projevů chování, účastní se výchovných komisí, spolupracuje s organizacemi v oblasti primární prevence, dokumentuje průběh a hodnotí realizaci preventivní strategie.
- Pedagogický sbor – jednotliví učitelé začleňují preventivní témata do výuky jednotlivých předmětů (viz ŠVP), jednotlivé problémy a nejasnosti z oblasti prevence rizikových projevů chování konzultují s metodičkou prevence, výchovnou poradkyní a vedením školy.
- Třídní učitelé – hrají stěžejní úlohu při naplňování MPP, mapují vztahy ve své třídě, vhodnými aktivitami navozují zdravé prostředí v kolektivu, konzultují a úzce spolupracují s metodičkou prevence, výchovnou poradkyní, vedením, ostatními pracovníky školy a rodiči, seznámí žáky s MPP, podílí se na léčbě vztahů v kolektivech, ve kterých se vyskytla šikana, důsledně postihují (navrhují postihy) v případě porušení školního řádu, komunikují s rodiči nejen prostřednictvím třídních schůzek.
- Žáci – participují se na přípravě a realizaci programu, jsou seznámeni s MPP, vědí, kde hledat pomoc, na koho se obrátit.
Spolupráce s institucemi
- Pedagogicko-psychologická poradna
- Centrum prevence – Sdružení Podané ruce, o. s.
- Policie ČR
- Preventivní skupina městské policie
- Úřad práce
- kulturní střediska a organizace
- Okresní metodik prevence
- OSPOD
Spolupráce s rodiči
- Škola bude spolupracovat s rodiči v oblasti zdravého životního stylu dětí a v oblasti prevence. Tato problematika bude pravidelně zařazována také na program třídních schůzek s rodiči. Rodičům zde budou nabízeny propagační materiály týkající se především oblasti drogové prevence a šikany, bude jim sdělen postup školy v případě problémů žáků s drogami. Rovněž zde budou seznámeni s MPP, který je součástí ŠVP, a školním řádem.
- Rodiče budou informováni prostřednictvím webových stránek, elektronické (nebo papírové) žákovské knížky a na třídních schůzkách. Budou též (prokazatelně) seznámeni s výňatkem ze školního řádu.
- Rodiče mohou využívat konzultací metodičky prevence a výchovné poradkyně. Po předcházející domluvě je možná schůzka s kterýmkoliv z pedagogických pracovníků naší školy.
- Výchovná opatření jsou rodičům sdělována písemně.
Metodické a učební materiály a literatura
- Videokazety:
Řekni drogám ne! (3 díly), Oči hadů (3 díly), Dokážete nekouřit?, Kouření a já, Prevence AIDS, Abeceda lidské sexuality (4 díly), Drogová problematika, Sexuální výchova, Nechte toho, Věčné téma, Naučte své dítě říkat ne, Proč přestat, Pití s mírou, Expedice prevence a další
Kontaktní místo ve škole a informační nástěnka, další aktivity:
- Modrá schránka (schránka důvěry) – je umístěna vedle informační nástěnky. Žáci do ní mohou vhazovat nejrůznější dotazy a svěřit se se svými problémy. Svá trápení mohou sdělovat i anonymně.
- Informační nástěnky pro žáky a rodiče (v prvním patře v budově na Husově ulici, v přízemí v budově prvního stupně), pro pracovníky školy (ve sborovně) – žáci, jejich rodiče i pracovníci školy zde naleznou veškeré potřebné informace a kontakty z oblasti prevence sociálně patologických jevů. Rovněž jsou zde aktualizovány informace z jednotlivých schůzek ŽP.
- Žákovský parlament (ŽP) – žáci každé třídy si volí své zástupce.
- Školské poradenské centrum – tvoří jej výchovná poradkyně, metodička prevence, speciální pedagožka a školní psycholožka. Zaměřuje se především na poradenství v oblasti školního neúspěchu, výukových problémů, integrace žáků, volby povolání a dalšího studia žáků (viz Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních). Schůzky ŠPC se konají dle potřeby (většinou v pondělí odpoledne).
- Preventivní tým – metodička prevence, výchovná poradkyně a školní psycholožka spolu úzce spolupracují při řešení výskytu vzniklého problému (např. šikany), individuálně doporučují další postupy.
Síť organizací a služeb poskytujících odbornou pomoc, internetové odkazy a poradny
- Drogy, alkohol, kouření, gambling:
- PPP Brno – poradenské centrum pro drogové a jiné závislosti
Adresa: Sládkova 45, 613 00 Brno
Kontakt: 548 526 802, 723 252 765, sladkova@pppbrno.cz, www.poradenskecentrum.cz
- Sdružení a nadace Podané ruce
K-centrum Drug Azyl – adresa: Vídeňská 3, 639 00 Brno
– kontakt: 543 249 343, drugazyl@podaneruce.cz
Centrum prevence – adresa: Hapalova 22, 621 00 Brno
- kontakt: 549 211 287, prevcentrum@podaneruce.cz
- Centrum léčby závislosti na tabáku
Adresa: Jihlavská 20, 639 00 Brno
Kontakt: 532 233 198
- Telefonní linka pro odvykání kouření s celorepublikovou působností
Kontakt: 844 600 500
- MOAT
Adresa: Masarykova 37, 602 00 Brno
Kontakt: 542 214 220
- Teen Challenge
Adresa: Pekařská 12, 602 00 Brno
Kontakt: 777 179 363, brno@teenchallenge.cz
- Sdružení A-klubů
Adresa: Křenová 62a, 602 00 Brno
Kontakt: 541 247 233, akluby@akluby.cz
- Anonymní linka důvěry A-klubů: 603 487 867, 545 241 301, duvery@akluby.cz
- Psychiatrické léčebny a krizová centra:
- Psychiatrická léčebna Černovice
Adresa: Húskova 2, 618 00 Brno
Kontakt: 548 123 111 (spojovatelka), sekretariát@plbrno.cz
- Psychiatrická léčebna Bohunice
Adresa: Jihlavská 20, 639 00 Brno
Kontakt: 547 191 111 (spojovatelka)
- Středisko sociální pomoci dětem
Adresa: Hapalova 4, 621 00 Brno
Kontakt: 541 229 298
- Dětské krizové centrum SPONDEA, o. p. s.
Adresa: Sýpka 25, 613 00 Brno
Kontakt: 541 235 511, 608 118 088
- Internetové odkazy a poradny:
- www.adiktologie.cz
- www.atlinka.cz (anonymní linka pomoci)
- www.bkb.cz (znásilnění, pohlavní zneužívání, domácí násilí, oběti a svědci trestných činů, přepadení)
- www.dds.winet.cz (děti, volný čas, drogy)
- www.detskaprava.cz
- www.donalinka.cz (pomoc osobám ohroženým domácím násilím)
- www.drogovaporadna.cz
- www.minimalizacesikany.cz
- www.modralinka.cz
- www.nasedite.cz
- www.odrogách.cz
- www.koordona.cz (koalice neziskových organizací proti domácímu násilí)
- www.plbohnice.cz/nespor (závislosti)
- www.podaneruce.cz
- www.poradenskecentrum.cz
- www.prestantekourit.cz
- www.sikana.cz
- www.spondea.cz (krizové centrum)
V Brně 3. září 2016 Mgr. Eva Moškvanová, ŠMP